زمین لرزهسوانح طبیعی

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۳۷ هزار نفر افزایش یافت.

زلزله_ترکیه

امید به نجات گرفتارشدگان کم‌رنگ‌تر شد

گزارش‌ها از مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه حاکی از افزایش شمار قربانیان زمین لرزه به بیش از ۳۷ هزار نفر است. شماری از شهروندان این دو کشور همچنان زیر آوار گرفتار هستند. در جریان زمین لرزه ۷.۷ ریشتری که ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه هفته گذشته به وقوع پیوست خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها در مناطق گسترده‌ای از سوریه و ترکیه وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

به گفته سازمان مدیریت بلایا و اضطرار ترکیه در زلزله اخیر تا کنون ۳۱هزار و ۶۴۳ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. مجموع تلفات در سوریه، کشوری که بیش از یک دهه جنگ داخلی ویران شده است نیز به ۵۷۱۴ نفر رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در یک هفته‌ای که از وقوع دو زمین‌لرزه بسیار ویرانگر در این کشور می گذرد بیش از ۸ هزار نفر توسط تیم‌های امداد از زیر آوار نجات داده شده‌اند.

امید به نجات گرفتارشدگان کم‌رنگ‌تر می‌شود

امدادگران در ترکیه روز دوشنبه، یک هفته پس از وقوع زلزله، چندین نفر را زنده از زیر آوار بیرون آوردند، اما امیدها برای دیگر بازماندگان کم‌رنگ‌تر می‌شود و اندوه و غم بازماندگان جای خود را به خشم و انتقاد از عملکرد دولت می‌دهد. وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه روز دوشنبه در نشستی خبری در شهر غازیانتپ واقع در جنوب ترکیه گفت: در ۱۰ استان زلزله زده ۴۱ هزار و ۷۹۱ ساختمان را کشف کردیم که فرو ریخته‌اند یا باید تخریب شوند یا غیرقابل سکونت هستند.

روز گذشته یک نوجوان ۱۳ ساله پس از گذراندن ۱۸۲ ساعت زیر آوار ساختمان فروریخته در استان هاتای در جنوب ترکیه، زنده بیرون کشیده شد. به گفته مقامات او تنها کسی نبود که از زیر آوار زنده بیرون آمده است و یک دختر جوان به نام میرای در شهر آدی‌یامان در جنوب شرقی ترکیه نیز یکی دیگر از کسانی بود که روز گذشته از زیر آوار زنده بیرون آورده شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده روز گذشته حداقل دو کودک و سه بزرگسال دیگر نیز نجات یافته‌اند.

در شهر ویران شده حلب سوریه اما، مارتین گریفیتس، مسئول امداد سازمان ملل متحد، گفته است که عملیات نجات «به پایان می‌رسد» و حالا دیگر تمرکزشان روی سرپناه، غذا و مدرسه برای مردم زلزله‌زده خواهد بود.

برخی از مناطق زلزله‌زده همچنان بدون برق، آب یا توالت هستند همین امر موجب شده کسانی که جان سالم به در برده‌اند در معرض خطر برخی بیماری‌ها از جمله وبا قرار بگیرند. پس لرزه‌ها نیز مشکل دائمی هستند و مانع تلاش‌های امدادگران می‌شوند.

پس از هفت روز انتظار، شوک و ناباوری به آرامی به خشم تبدیل می‌شود که بسیاری آن را واکنشی به آشفتگی در امدادرسانی در این مناطق می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا