حوادث انسان‌ساز

متروپل واقعیت سازه های ناایمن

استاندار خوزستان گفت: جست‌وجوی پیکرها از زیر آوار متروپل به انتها رسیده و بر اساس آخرین آمار از ۳۷ نفر فوتی این حادثه برای ۳۳ نفر از آنها جواز دفن صادر شده است.

برج های دوقلوی متروپل یک پروژۀ ساختمان سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان، ایران است. این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند. برج شمارۀ دو متروپل در ۲ خرداد ۱۴۰۱، پیش از آنکه به بهره‌برداری کامل برسد، بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. این سازه در محلی احداث شد که در زمان سابق سینمایی به نام متروپل وجود داشت.

برج شماره یک

برج شماره یک متروپل یک برج تجاری، پزشکی و اداری در ۹ طبقه با بیش از ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا در خیابان امیری آبادان واقع است.

برج شماره دو

این برج قرار بود در ۱۱ طبقه (بدون احتساب طبقه منفی یک و بام) با زیربنای ۴۵۰۰۰ مترمربع با سه بر ۵۰ متری در خیابان امیری و ۲۷ متر بر در خیابان سعدی و ۱۰۰ متر بر در فرعی ۱۳، به عنوان یک مجموعه تجاری، تفریحی، فرهنگی و پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت.[۳] این حادثه ده‌ها کشته و زخمی داشت.[۴] و پیش‌بینی می‌شود تعدادی همچنان زیر آوار باشند.[۵]

دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده‌است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها اعلام کرد.

منبع: ویکیپدیا

عملیات آواربرداری از متروپل به مراحل پایانی رسیده است

قدرت‌الله محمدی امروز چهارشنبه _ یازدهم خردادماه _ اظهار کرد: با ورود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز اکنون عملیات آواربرداری در متروپل پیشرفت قابل توجهی دارد. وی افزود: وجود میل‌گرد، تیرآهن و مصالح ساختمانی سنگین در این سازه عملیات آواربرداری را دشوار کرده اما با کار شبانه‌روزی این عملیات روبه پایان است.

فرمانده آواربرداری میدانی متروپل گفت: از سوی دیگر مقاوم‌سازی باقی‌مانده سازه سرعت آواربرداری را شتاب داد و با ایمنی بیشتری این عملیات ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه احتمال وجود اجساد زیر آوار تیم‌های امدادی را مجبور کرده است که با دقت عملیات را انجام دهند، اظهار کرد: هرجا که آثاری از اجساد مشاهده شود ادامه کار به صورت دستی انجام می‌شود.

دسترسی به طبقه زیرزمین ساختمان متروپل آبادان

ابراهیم قنبری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز امروز سه‌شنبه، اظهار کرد: پس از چند روز عملیات آواربرداری و خروج چند جان‌باخته حادثه از زیر آوار، گروه‌های امدادی به زیرزمین ساختمان متروپل دست یافتند.

وی افزود: عملیات آواربرداری از دو ضلع شمالی و غربی در حال انجام است و رسیدن به زیرزمین ساختمان متروپل، سرعت در عملیات جستجوی اجساد باقی مانده زیر آوار را افزایش داده است.

قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت تخریب باقی مانده برج متروپل آبادان را بر عهده گرفت

شهاب صدیقی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در آبادان، افزود: این مرحله (تخریب سازه باقی مانده) اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت تخریب فنی سازه را با درنظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.

وی شروع زمان تخریب بخش باقی مانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمن سازی محدوده سازه حادثه دیده اعلام کرد.

صدیقی گفت: بازگشت به وضعیت عادی کسب و کار اصناف در محدوده حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان اندکی زمان بر است.

وی اظهار کرد: برای بازگشت به وضعیت عادی در محدوده حادثه ریزش ساختمان متروپل، قرار است نشستی با حضور اصناف، کسبه و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبادان برگزار شود تا نحوه ازسرگیری فعالیت تجاری و بازرگانی خیابان امیرکبیر که مثابه قلب تجاری شهر بندری آبادان است مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: هم اکنون از چهارراه خیابان امیرکبیر به سمت خیابان دبستان که محل تردد کامیون‌ها و فعالیت تجهیزات سنگین مکانیکی برای آواربرداری ساختمان متروپل است برای تردد عموم مردم بسته و خطرآفرین است ولی بخشی غربی خیابان امیرکبیر وضعیت تقریباً” عادی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه با بیان اینکه بازگشت به وضعیت عادی کسب و کار و فعالیت پزشکان در محدوده ساختمان متروپل آبادان از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم است افزود: مدیریت کلان استان نیز روی این موضوع که پس از پایان عملیات آواربرداری و یافتن اجساد باقی مانده در همکف و طبقه زیرین ساختمان متروپل، فعالیت تجاری کسبه از سرگرفته شود اصرار دارد و ما در مسیر حرکت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا