زمین لرزهحوادث انسان‌ساز

در زیر آوار چگونه اعلام حضور کنیم؟

درسی برای همیشه کارآمد!

“محمدرضا اعتصام” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، با بیان اینکه آموزش هلال‌احمر به سه دسته قبل از سانحه، حین سانحه و بعد از سانحه تقسیم می‌شود، اظهار کرد: قبل از اینکه سانحه‌ای رخ دهد باید آمادگی لازم برای شناسایی مکان‌های ناامن و خطرناک در منزل همچون محل استراحت و خواب، مناطقی که لوستر آویزان است، تختی که در کنار پنجره تعبیه شده، مکان‌هایی که در آن وسایلی همچون کمد و کتابخانه قرار دارد، داشت.

وی افزود: باید تختخواب را از کنار پنجره جابجا کرد اما اگر در منزل امکان جابجایی وجود ندارد باید پنجره را با پرده و پتویی پوشانید تا در هنگام وقوع زلزله شاهد ریزش شیشه نبوده و آسیبی به فرد وارد نشود.

وی با توصیه از فاصله گرفتن افراد از زیر لوستر و کنار قاب عکس‌ها در هنگام وقوع زمین‌لرزه عنوان کرد: هنگامی‌که در خواب هستیم در کنار تختخواب چراغ قوه و دمپایی بگذاریم تا در هنگام قطع برق، مسیر خروجی را با چراغ قوه شناسایی کنیم و از دمپایی به علت اینکه احتمال شکستگی اشیاء تزئینی موجود در خانه وجود دارد، استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در هنگام وقوع سانحه در مرحله اول باید به محل پناهگاه توجه شود، افزود: باید در لحظه وقوع نخستین موج زلزله‌ای که در پیش است، مکان‌های ناامن و آسیب‌پذیر شناسایی شوند. همچنین از قرار گرفتن در محلی که لوستر آویزان است، خودداری کنیم. بهتر است هنگام وقوع زلزله در مکان‌هایی مانند زیرمیز محکم، چهارچوب در و محل‌هایی که خطر ریزش اشیاء شیشه‌ای و تزئینی وجود ندارد، قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه در حین وقوع زلزله و زمان خروج از منزل به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نشود، بیان کرد: در هنگام پایین آمدن از پله‌ها از کنار دیوار عبور کرده و با عجله و هجوم از منزل خارج نشویم. قبل از وقوع سانحه بهتر است مکانی را بیرون از منزل شناسایی کنید تا در هنگام وقوع زلزله اعضاء خانواده همدیگر را پیدا کنند.

اعتصام تصریح کرد: از آنجا که احتمال وقوع پس لرزه بعد از وقوع زلزله دور از انتظار نیست بنابراین توصیه می‌شود افراد از بازگشت به داخل منزل در لحظات اولیه یا اتمام زلزله خودداری کنند همچنین به همراه داشتن کیف نجات اولیه قبل از وقوع زلزله یا سانحه در منزل الزامیست.

وی تاکید کرد: از تلاش برای خارج کردن افراد از زیر آوار خودداری کنید همچنین افرادی که در زیر آوار قرار گرفته‌اند می‌توانند با ایجاد ضرباتی بر روی لوله‌های آب حضور خود را به افرادی که بیرون از محیط هستند، اعلام کنند.

اعتصام با بیان اینکه اقداماتی نظیر فریاد زدن و تلاش مضاعف و بیهوده برای بیرون آمدن از زیر آوار آسیب بیشتری به مصدوم وارد می‌کند، ادامه داد: هنگام زلزله باید از اطفاء حریق استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا